De volledig elektrische Mercedes-Benz EQE Sedan: de complete gids voor Nederland

Mercedes-Benz EQE
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Sedan
Battery size: 89 kWh/ 90,56 kWh
Electric range (WLTP): 467 - 618 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Mercedes-Benz, beter bekend als Mercedes, is een toonaangevende, wereldwijde fabrikant van luxe auto’s met hoofdkantoor in Duitsland. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Stuttgart en staat bekend om zijn hoogwaardige personenauto’s, waaronder de Mercedes-Maybach. Het bedrijf is echter ook toonaangevend in de productie van commerciële voertuigen, waaronder de Mercedes eSprinter commerciële EV en de Mercedes eVito elektrische bestelwagen.

Mercedes-Benz EQ is het submerk dat het bedrijf gebruikt voor zijn portfolio van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) en milde hybrides. De zuiver elektrische auto’s worden aangeduid als EQ, terwijl de PHEV’s worden aangeduid als EQ Power. De mild hybride voertuigen dragen de merknaam EQ Boost. Het BEV-gamma omvat:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Mercedes-Benz EQE Sedan


De volledig elektrische Mercedes-Benz EQE sedan maakt deel uit van de Mercedes-Benz EQ elektrische mobiliteitsfamilie. De elektrische EQE sedan is kleiner dan de volledig elektrische Mercedes-Benz EQS sedan en is gepositioneerd om te concurreren met de premium elektrische auto’s Tesla Model S en Porsche Taycan.

Zoals verwacht lijken de EQE en EQS uiterlijk sterk op elkaar, maar de wielbasis van de EQE is 90 mm kleiner dan die van de EQS. De EQE batterij-elektrische auto (BEV) is de zesde BEV van Mercedes en werd onthuld op de Autosalon van München in 2021.

De EQE sedan is verkrijgbaar als achterwielaangedreven (RWD) en als krachtige vierwielaangedreven (AWD) variant. De achterwielaangedreven EQE 300 heeft een 89 kWh EV-batterij aan boord met een WLTP emissievrije elektrische actieradius tot 618 km. De vierwielaangedreven EQE 53 heeft een 90,56 kWh EV-batterij met een WLTP-emissievrije elektrische actieradius tot 467 km.

Natuurlijk zal de werkelijke zuiver elektrische actieradius lager uitvallen door een aantal factoren, waaronder snelheid! De lagere actieradius voor de variant met de hogere prestaties is dus geen verrassing. Voor de EQE 300 wordt een actieradius van 525 km verwacht, terwijl voor de EQE 53 een actieradius van 395 km realistischer is. In elk geval is het aangeboden EV-bereik praktisch en nuttig voor de meeste rijbehoeften, waaronder snelwegritten over langere afstanden.

Alle varianten bieden standaard gelijkstroomlading tot 170 kW DC. De EV-batterij kan in 31 minuten tot 80% worden opgeladen. De fabrikant biedt ook standaard een driefasige 11 kW AC boordlader.

Met een speciale driefasige (11 kW) EV-lader kan de EQE elektrische auto volledig worden opgeladen in 8 uur en 30 minuten. Eenfasig opladen duurt langer. Wij bij e-zoomed raden aan om ‘s nachts thuis op te laden, wanneer de elektriciteitstarieven goedkoper zijn.

De EQE 300 rijdt van 0-100 km/u in 7,3 seconden (maximumvermogen: 245 pk/koppel: 565 Nm). De topsnelheid van de EV is 210 km/u. De AMG EQE 53 met vierwielaandrijving levert 0-100 km/u in maar liefst 3,5 seconden (maximumvermogen: 625 pk/koppel: 950 Nm). De topsnelheid van de EV is 220 km/u. Natuurlijk profiteert de elektrische auto ook van een onmiddellijk koppel.

Net als de EQS heeft de EQE een interieur van hoge kwaliteit en specificaties, waaronder: standaard een infotainmentsysteem met twee schermen, met als optie een MBUX hyperscreen (17,7 inch). De luxueuze EQE elektrische auto (EV) zit boordevol technologie, waaronder: actieve afstandsassistent DISTRONIC, achtersensoren voor de rijstrookafwijkingsassistent, actieve stuurassistent, vingerafdrukscanner, MBUX multimediasysteem, breedbeeld cockpit, 360° camera, parkeerhulp met geheugen en nog veel meer.

Praktisch gezien biedt de vierdeurs middelgrote elektrische auto EQE een bagageruimte van 430 liter. De daklijn heeft wel invloed op de beschikbare hoofdruimte voor de passagiers achterin en het zicht naar achteren.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Goed EV-bereikBeperkte kofferruimte
DC Opladen tot 170 kW DC en 11 kW AC standaard aan boordDaklijn beïnvloedt praktische aspecten
Verkrijgbaar als achterwielaandrijving (RWD) en vierwielaandrijving (AWD)Goedkopere alternatieven beschikbaar

Galerij


De volledig elektrische Mercedes-Benz EQE Sedan (krediet: Mercedes-Benz)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Sedan
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Mercedes-Benz EQE (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 89 kWh/ 90,56 kWh
Opladen:170 kW DC snelladen (10%-80%: 30-31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 8 uur en 30 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1503
Breedte (mm):2104
Lengte (mm):4946 
Wielbasis (mm):3120
Cirkel draaien (m):12,5 
Bagageruimte (L):430 

 EQE 300
Batterijcapaciteit EV:89 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):557 – 618 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):18,6 – 16,7
Opladen:170 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 8 uur en 30 minuten)
Topsnelheid:210 km/h
0-100 km/h:7,3 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):245
Koppel (Nm):565
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:4
Gewicht (kg):2.355
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:9
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

 AMG EQE 53
Batterijcapaciteit EV:90,56 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):467 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):22,4 – 22,3
Opladen:170 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 8 uur en 30 minuten)
Topsnelheid:220 km/h
0-100 km/h:3,5 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):625
Koppel (Nm):950
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:4
Gewicht (kg):2.525
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:9
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services