De volledig elektrische Volkswagen ID.5 SUV: de complete gids voor Nederland

Volkswagen ID.5
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 77 kWh
Electric range (WLTP): 493 – 513 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Volkswagen AG, het Duitse autoconcern, is een van de toonaangevende autoconcerns in de wereldwijde sector van elektrische voertuigen (EV). Volkswagen heeft zich gecommitteerd aan een investering tot 30 miljard euro in 2023. Het bedrijf wil tegen 2025 3 miljoen elektrische voertuigen verkopen en de komende 10 jaar tot 70 nieuwe EV-modellen lanceren.

Met de lancering van de elektrische auto ID. Family is VW hard op weg om een dominante positie te verwerven en ‘s werelds grootste fabrikant van elektrische voertuigen (EV) te worden tegen 2028. De autofabrikant is van plan om 22 miljoen elektrische voertuigen te produceren. Het autobedrijf heeft momenteel een aantal batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) in de verkoop, waaronder:

  • Volledig elektrische VW ID.3
  • Volledig elektrische VW ID.4
  • Volledig elektrische VW ID.4 GTX
  • Volledig elektrische VW ID.5
  • Volledig elektrische VW ID.7
  • Volledig elektrische VW ID.Buzz
  • Volledig elektrische VW e-up!
  • VW Touareg Plug-In Hybride
  • VW Passat GTE Plug-In Hybride
  • VW Passat GTE Plug-In Hybride Estate
  • VW Golf 8 Plug-In Hybride
  • VW Tiguan eHybride


Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Volkswagen ID.5 SUV


De Volkswagen ID.5 is het nieuwste puur elektrische voertuig van de Duitse autofabrikant. De ID.5 combineert de sterke punten van een SUV met die van een coupé (aerodynamisch). De ID.5 heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 tegenover 0,28 voor de ID.4. De VW ID.5 EV deelt hetzelfde MEB-platform als de Volkswagen ID.4 en heeft daarom veel gemeen, al heeft de ID.5 een agressievere daklijn in de vorm van een coupé. De aflopende daklijn maakt de EV nog aantrekkelijker.

De puur elektrische coupé-SUV is verkrijgbaar in drie varianten, waaronder het instapmodel Pro, gevolgd door het middenmodel Pro Performance en de GTX-variant met hogere specificaties. De Pro en Pro Performance zijn verkrijgbaar met achterwielaandrijving, terwijl de GTX vierwielaandrijving heeft.

De e-SUV is verkrijgbaar in één EV-batterijformaat (77 kWh). De fabrikant claimt een emissievrije elektrische actieradius tot 513 km (WLTP). Zelfs rekening houdend met de werkelijke rijomstandigheden levert de EV een nuttig en praktisch elektrisch bereik, voor de meeste dagelijkse behoeften en voor snelwegritten over langere afstanden.

Voor degenen die nog nooit elektrisch hebben gereden, zijn er een aantal factoren die invloed hebben op de geclaimde actieradius. Deze omvatten: rijprofiel, weersomstandigheden, wegdek, wielgrootte, gebruikte services aan boord, passagiersbelasting en meer. De elektrische auto beschikt ook over regeneratief remmen om de efficiëntie en de elektrische actieradius te vergroten. Een puur elektrische actieradius dichter bij 480 km is realistischer.

De VW EV biedt gelijkstroom opladen tot 135 kW gelijkstroom. De EV kan in 33 minuten tot 80% worden opgeladen (99 km in 7 minuten). De EV heeft standaard een driefasige 11 kW AC-boordlader. Een enkelfasige EV opladen (7,4 kW) duurt iets meer dan 12 uur om volledig op te laden.

Hoewel de EV kan worden opgeladen via een huishoudelijke 3-pins stekker, moedigen wij bij e-zoomed het gebruik van een huishoudelijke stekker voor het opladen van een elektrische auto niet aan. Wij bij e-zoomed raden aan om ‘s nachts op te laden wanneer de elektriciteitsprijzen lager zijn. We raden ook aan om regelmatig op te laden. Op deze manier worden de oplaadtijden verkort en regelmatig opladen is goed voor het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op de lange termijn. De fabrikant biedt 8 jaar/ 160.000 km garantie.

Qua prestaties haalt de achterwielaangedreven VW ID.5 elektrische SUV 0-100 km/u in 10,4 seconden (maximumvermogen: 204 pk). De topsnelheid van de EV is 160 km/u. Natuurlijk profiteert de elektrische auto ook van een onmiddellijk koppel.

De EV is goed uitgerust met technologie, zoals de mogelijkheid om updates uit te voeren via de lucht, innovatief IQ. Light, sfeerverlichting in het interieur, augmented reality head-up display, spraakassistent, travel assist en het Discover Pro navigatiesysteem. De ID.5 is ook praktisch en heeft een grotere bagageruimte dan de ID.4 (549 L tegen 543 L). De aflopende daklijn heeft echter wel invloed op de hoofdruimte voor de passagiers achterin en het zicht naar achteren voor de bestuurder.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Goede emissieloze actieradiusAlleen verkrijgbaar in één batterijformaat
Aantrekkelijk exterieur (coupé)Achteraanzicht iets beperkt en minder hoofdruimte voor de achterbank in vergelijking met ID.4
Standaard gelijkstroom opladen tot 135 kWGoedkopere alternatieven beschikbaar

Galerij


De volledig elektrische Volkswagen ID.5 SUV (krediet: VW)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV (Coupé)
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Volkswagen ID.5 (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 77 kWh
Opladen:135 kW DC snelladen (10%-80%: 33 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: n.v.t.)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1615
Breedte (mm):1852
Lengte (mm):4599
Wielbasis (mm):2771
Cirkel draaien (m):11,5
Bagageruimte (L):549

 ID.5 Pro
Batterijcapaciteit EV:77 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):493 – 513 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):17,1 – 17,8
Opladen:135 kW DC snelladen (10%-80%: 33 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: n.v.t.)
Topsnelheid:160 km/h
0-100 km/h:10,4 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):174
Koppel (Nm):235
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.117
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:6
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services