Overzicht
BMW (Bayerische Motoren Werke AG) is een wereldwijd toonaangevende autofabrikant met hoofdkantoor in München, Duitsland. BMW staat bekend om zijn portfolio van luxewagens, waaronder de befaamde Rolls-Royce luxewagens. De groep produceert een aantal auto’s onder het merk BMW, waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s). Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s):
- Volledig elektrische BMW iX1
- Volledig elektrische BMW iX2
- Volledig elektrische BMW iX3
- Volledig elektrische BMW iX
- Volledig elektrisch BMW i3
- Volledig elektrisch BMW i4
- Volledig elektrisch BMW i5
- Volledig elektrisch BMW i7
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische BMW iX3 SUV
De BMW iX3 elektrische SUV is een evolutie van de conventionele BMW X3 SUV met verbrandingsmotor (ICE). Anders gezegd, in tegenstelling tot veel van de recente elektrische voertuigen (EV’s) die op de markt zijn gebracht, is de volledig elektrische BMW iX3 niet ontwikkeld op een speciaal platform voor elektrische voertuigen. De Duitse fabrikant heeft er echter goed aan gedaan om de bestaande benzine X3 om te vormen tot een emissievrije elektrische auto (ZEV).
De productieversie van de puur elektrische BMW iX3 werd in juli 2020 onthuld. De e-SUV wordt geproduceerd in China en de productie startte in september 2020. De batterij-elektrische auto (BEV) SUV is sinds 2021 te koop.
Voor klanten die graag willen overstappen op elektrisch rijden, maar niet houden van ‘futuristische styling’, is de BMW iX3 BEV een potentiële keuze, omdat het design niet is veranderd ten opzichte van de conventionele benzinevariant. Natuurlijk is er, zoals je zou verwachten, geen uitlaat in de elektrische iX3 en de grille is ook anders! Afgezien van een paar andere kleine wijzigingen is er veel hetzelfde!
De BMW iX3 familie SUV is beschikbaar in één EV batterijformaat: 80 kWh, en heeft een geclaimde puur elektrische actieradius tot 460 km voor het instapmodel M Sport variant. Voor de krachtigere M Sport Pro variant is de geclaimde actieradius 454 km. De grootte van de EV-batterij en het emissievrije elektrische bereik zijn vergelijkbaar met veel van de recentere introducties van puur elektrische auto’s, d.w.z. er is een trend van steeds grotere EV-batterijen en een langer emissievrij elektrisch bereik.
Natuurlijk zal de actieradius van EV’s in de praktijk lager uitvallen en beïnvloed worden door een aantal factoren, waaronder: snelheid, rijprofiel, regeneratie remprofiel, weersomstandigheden, wegomstandigheden, bandenmaat, gebruikte services aan boord, laadvermogen en nog veel meer. Verwacht een werkelijke elektrische actieradius van 390 km. Handig voor zowel korte als langere ritten!
Zoals bij elektrische auto’s het geval is, heeft de BMW iX3 een recuperatiesysteem aan boord dat de kinetische energie tijdens het remmen omzet in elektriciteit, wat de efficiëntie van de elektrische auto en de actieradius verder verbetert. Dit staat ook bekend als regeneratief remmen. Het is even wennen, maar niet lang!
Wij bij e-zoomed raden een ‘bijtank’-aanpak aan voor het opladen van een elektrische auto. Op deze manier is er altijd bereik en bovendien kost het opladen minder tijd. Regelmatig opladen is ook goed voor het onderhoud van de EV-batterij op lange termijn. BMW biedt een garantie van 8 jaar of 160.000 km, wat hard op weg is om de industriestandaard voor EV’s te worden.
Het elektrische voertuig (EV) kan gelijkstroom opgeladen worden tot 150 kW en kan 0%-80% bereiken in 34 minuten. Beide varianten zijn uitgerust met een 11 kW (3-fasen) onboard lader, die de EV volledig kan opladen in 7 uur en 30 minuten. Bij enkelfasig opladen duurt het tot 12 uur om de EV volledig op te laden.
De BMW iX3 elektrische SUV levert behoorlijke prestaties. De EV is alleen leverbaar met achterwielaandrijving en kan 0-100 km/u halen in 6,8 seconden. De auto levert een maximumvermogen van 286 pk en een koppel van 400 Nm. De topsnelheid van de e-SUV is 180 km/u.
De elektrische SUV is praktisch, met voldoende hoofdruimte, beenruimte en ruimte voor passagiers. De EV biedt tot 510 L bagageruimte. De kwaliteit van het interieur en het niveau van de technologie en uitrusting zijn in overeenstemming met het premium prijskaartje. De cockpit combineert een 12,3″ volledig digitaal instrumentenpaneel met een 12″ touch display. De EV heeft ook een panoramisch zonnedak.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Een vertrouwd design voor wie van continuïteit houdt (zeer vergelijkbaar met de BMW X3 SUV met benzinemotor) | Alleen optie voor achterwielaandrijving |
Gelijkstroom opladen tot 150 kW. Standaard driefasige boordlader | Niet gebouwd op een specifiek EV-platform |
Praktisch en een goede all-rounder e-SUV | Goedkopere alternatieven beschikbaar |
De volledig elektrische BMW iX3 SUV (krediet: BMW)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
BMW iX3 (€ n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 80 kWh |
Opladen: | 150 kW DC snelladen (10%-80%: 34 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1668 |
Breedte (mm): | 1891 |
Lengte (mm): | 4734 |
Wielbasis (mm): | 2864 |
Cirkel draaien (m): | 12,1 |
Bagageruimte (L): | 510 |
BMW iX3 M Sport | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 80 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 460 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | n.v.t. |
Opladen: | 150 kW DC snelladen (10%-80%: 34 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten) |
Topsnelheid: | 180 km/h |
0-100 km/h: | 6,8 seconden |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | 210 |
Maximaal vermogen (PS): | 286 |
Koppel (Nm): | 400 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.255 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 4 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
BMW iX3 M Sport Pro | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 80 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 454 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | n.v.t. |
Opladen: | 150 kW DC snelladen (10%-80%: 34 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten) |
Topsnelheid: | 180 km/h |
0-100 km/h: | 6,8 seconden |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | 210 |
Maximaal vermogen (PS): | 286 |
Koppel (Nm): | 400 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.255 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 4 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.