Overzicht
BMW (Bayerische Motoren Werke AG) is een wereldwijd toonaangevende autofabrikant met hoofdkantoor in München, Duitsland. BMW staat bekend om zijn portfolio van luxewagens, waaronder de befaamde Rolls-Royce luxewagens. De groep produceert een aantal auto’s onder het merk BMW, waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s). Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s):
- Volledig elektrische BMW iX1
- Volledig elektrische BMW iX2
- Volledig elektrische BMW iX3
- Volledig elektrische BMW iX
- Volledig elektrisch BMW i3
- Volledig elektrisch BMW i4
- Volledig elektrisch BMW i5
- Volledig elektrisch BMW i7
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische BMW iX1 SUV
De BMW iX1 is de nieuwste elektrische auto (EV) in het portfolio van zuiver elektrische SUV’s die BMW aanbiedt. Net als de conventionele X1 met verbrandingsmotor (ICE) biedt de iX1 een meer betaalbare instap in de wereld van premium SUV’s van BMW.
Tot nu toe is de technische informatie die de autofabrikant heeft vrijgegeven beperkt, maar we verwachten dat er dichter bij de verkoop meer informatie beschikbaar komt. De EV biedt standaard vierwielaandrijving (AWD), met dubbele motoren, één motor op de vooras en de andere op de achteras.
De BMW iX1 familie-SUV is beschikbaar in één EV batterijformaat: 64,7 kWh (bruikbare capaciteit), met een geclaimde puur elektrische actieradius tot 440 km. De grootte van de EV-batterij en het emissievrije elektrische bereik is vergelijkbaar met veel van de meer recente introducties van puur elektrische auto’s, d.w.z. er is een trend van toenemende EV-batterijgrootte en een groter emissievrij elektrisch bereik.
Natuurlijk zal de werkelijke actieradius van EV’s lager uitvallen, omdat deze wordt beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: snelheid, rijprofiel, regeneratie remprofiel, weersomstandigheden, wegomstandigheden, bandenmaat, gebruikte services aan boord, laadvermogen en meer. Verwacht een werkelijke elektrische actieradius van 375 km. Handig voor zowel korte ritjes in de stad als langere snelwegritten!
Zoals bij elektrische auto’s het geval is, heeft de BMW iX1 een recuperatiesysteem aan boord dat de kinetische energie tijdens het remmen omzet in elektriciteit, wat de efficiëntie van de elektrische auto en de actieradius verder verbetert. Dit wordt ook wel regeneratief remmen genoemd. Het is even wennen, maar niet lang!
Wij bij e-zoomed raden een ‘bijtank’-aanpak aan voor het opladen van een elektrische auto. Op deze manier is er altijd bereik en bovendien kost het opladen minder tijd. Regelmatig opladen is ook goed voor het onderhoud van de EV-batterij op lange termijn. BMW biedt een garantie van 8 jaar of 160.000 km, wat hard op weg is om de industriestandaard voor EV’s te worden.
De elektrische auto (EV) kan gelijkstroom opgeladen worden tot 130 kW en kan 0%-80% bereiken in 29 minuten. De e-SUV heeft een 11 kW (3-fasen) onboard lader, die de EV in 5 uur volledig kan opladen. Er is ook een optie om te upgraden naar een 22 kW (3-fasen) boordlader.
De BMW iX1 elektrische SUV haalt 0-100 km/u in 5,7 seconden. De auto levert een maximumvermogen van 313 pk en een koppel van 494 Nm. De topsnelheid van de e-SUV is 180 km/u. Net als andere puur elektrische auto’s profiteert ook de BMW iX1 van een onmiddellijk koppel.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Fatsoenlijk puur elektrisch bereik | Alleen verkrijgbaar in één EV-batterijformaat |
Gelijkstroom opladen tot 130 kW. Standaard driefasige (11 kW) boordlader | Niet gebouwd op een specifiek EV-platform |
Vierwielaandrijving (AWD) standaard | Goedkopere alternatieven beschikbaar |
De volledig elektrische BMW iX1 SUV (krediet: BMW)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
BMW iX1 (€ n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 64,7 kWh |
Opladen: | 130 kW DC snelladen (10%-80%: 29 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 5 uur) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1616 |
Breedte (mm): | 1845 |
Lengte (mm): | 4500 |
Wielbasis (mm): | 2692 |
Cirkel draaien (m): | 11,9 |
Bagageruimte (L): | 490 |
BMW iX1 | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 64,7 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 417 – 440 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 18,1 – 16,8 |
Opladen: | 130 kW DC snelladen (10%-80%: 29 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 5 uur) |
Topsnelheid: | 180 km/h |
0-100 km/h: | 5,7 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 230 |
Maximaal vermogen (PS): | 313 |
Koppel (Nm): | 494 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.085 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 11 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.